субота, 30. мај 2020.

Математика - лекција 51.


Драги другари, вјероватно вам није јасно шта су то нестандардне мјере, па ћемо то сад научити.


Примијетили сте да дужину клупа Никола и Ана нису исто измјерили, иако голим оком видимо да је дужина клупа иста. Како?
Дужину клупа су мјерили свако својом оловком. Значи, оловка је била њихова јединица мјере, тј. мјера којом су они мјерили. Међутим, морамо нагласити да је дужина Николинa оловке била краћа од Анине. из тог разлога је Никола измјерио да дужина клупе износи 3 његове oловке, а Ана да је клупа дуга 2 њене оловке.

Ко је у праву? 
Обоје су у праву.

Никола: 3 оловке   ЈЕДИНИЦА МЈЕРЕ
                
  МЈЕРНИ БРОЈ

Видимо да је број 3 мјерни број (број који показује колико је нешто дуго), да је оловка мјерна јединица (показује којом јединицом мјере је мјерена дужина).

Никола и Ана су клупу мјерили оловком. 

Сад ћемо научити чиме су се некад мјериле дужине.
                                 

Видимо да су људи дужине мјерили педљом (растојање између палца и малог прста), стопом (дужина стопала), те лактом (дужина од врхова  прстију до лакта).

У школи су ђаци дужину клупе, учионице и сл. мјерили још и кораком, свеском и сл.

Можемо вјежбати задатке.


Надам се да сте дали тачне одговоре на питања.

Зашто су Милану сада панталоне кратке?  
Зато што је Милан дјечак и његова шака је мања, па је и његов педаљ краћи, тј. дужина његовог педља је краћа. 
Кројач је одрастао човјек и његова шака је већа, а дужина његовог педља је дужа.

ЗАДАТАК: Упореди педаљ, стопу и лакат са члановима своје породице и измјери дужину стола (педаљ и лакат) и ходника (стопа).


Знам да сте тачно одговорили. У праву сте. Милошев учитељ је измјерио дужину учионице својим корацима и она је износила 8 учитељевих корака. 

Опет смо дошли до закључка да је учитељ одрастао и да су његови кораци већи од Милошевих, па је зато мјерни број дужине учионице код учитеља био мањи.

Научили смо да ако се јединица мјере разликује по дужини, онда ни мјерни број неће бити исти.
Из тог разлога кажемо да су то нестандардне јединице мјере.

Мјерење овим јединицама мјере није прецизно и тешко ће се тачно одредити дужина која се мјери.

Да би мјерење било тачно и да би увијек имало исти резултат, одређена је једна заједничка  јединица мјере  и она важи за све (за цијели свијет). То је стандардна јединица мјере и зове се МЕТАР.



Нема коментара:

Постави коментар